sunnuntai 8. marraskuuta 2020

Hankintojen yrityskyselyyn vastanneista suurinta osaa julkiset hankinnat kiinnostavat


Hämeenlinnan kaupungin hankintapalvelut toteutti yrityskyselyn hankinnoista lokakuussa. Kyselyyn vastasi yhteensä 21 yhteisöä, joista 76 % osakeyhtiöitä ja 14 % toiminimiä (loput kommandiittiyhtiöitä ja yhdistyksiä). Vastaajien määrä on lievä pettymys, koska nyt yrityksillä ja muilla yhteisöillä olisi ollut loistava mahdollisuus kertoa mielipiteensä Hämeenlinnan hankinnoista ja antaa kehittämisehdotuksia.

Eniten edustettuja päätoimialoja olivat kuljetus ja varastointi (29 %) sekä rakentaminen (19 %). Yhteisöistä yli puolet on toiminut jo yli 20 vuotta. Työntekijämäärä vaihteli yrittäjästä itsestään luokkaan 11-50 työntekijää, johon kuului 33 % vastaajista. Edellisen tilikauden liikevaihto oli korkeintaan kaksi miljoonaa euroa 86 %:lla vastaajista. 76 %:lla on kotipaikkana Hämeenlinna ja Hämeenlinnan seudulta on 90 % kyselyyn vastanneista. 52 % kuuluu toimialakohtaiseen järjestöön ja 43 % Hämeenlinnan Yrittäjiin (sama vastaaja voi kuulua kumpaankin järjestöön).

Kyselyyn vastanneista 62 % on osallistunut Hämeenlinnan kaupungin tarjouskilpailuihin viimeisen viiden vuoden aikana ja heistä yli puolet vähintään kahteen kilpailutukseen. Saat näkymään kaavion suurempana klikkaamalla kuvaa.

Suurinta osaa (95 %) vastanneista julkiset hankinnat kiinnostavat. Yli 80 % on osallistunut julkisten hankintojen tarjouskilpailuihin ja heistä merkittävä osa useampaan kilpailutukseen viimeisen viiden vuoden aikana. Suurin osa vastaajista tietää termit HILMA, pienhankinta, kansallinen hankinta, EU-hankinta ja yhteishankinta; sen sijaan ESPD:n tietää kolmannes vastaajista (ESPD on EU-hankinnoissa käytettävä yhteinen eurooppalainen hankinta-asiakirja). Melkein puolet tarvitsee mielestään koulutusta julkisista hankinnoista – tätä koulutusta voisivat esimerkiksi yrittäjäjärjestöt entistä enemmän tarjota.

Hämeenlinnan kaupungin hankintojen osalta toivottiin eniten hankintojen jakamista pienempiin osiin. Moni tiesi, mistä etsiä kaupungin tarjouskilpailuja ja että kaupungin tarjouskilpailut käydään sähköisesti. Yllättävän moni ei ollut varma, kehen kaupungilla voi olla hankintoihin liittyen yhteydessä; tässä auttaa www.hameenlinna.fi/hankinnat/ -verkkosivu, jolta löytyy tiedosto hankintakategorioista yhteyshenkilöineen. Myöskään kaupungin hankinnoista ei koettu saatavan riittävästi tietoa, vaikka hankintojen viestintää on jatkuvasti parannettu (tämän blogin säännöllinen seuraaminen on suositeltavaa).

Hämeenlinnan tarjouskilpailuihin on osallistunut 62 % vastaajista ja heistä 46 % yhteen kilpailutukseen viimeisen viiden vuoden aikana. Kaupungin sopimuskumppanina on ollut melkein puolet vastaajista ja heistä puolet vähintään kuusi vuotta.

Vaikka kaupungin hankintoihin ja hankintatoimeen liittyvää viestintää on jatkuvasti lisätty ja kehitetty, kyselyn perusteella kaikki eivät silti koe saavansa riittävästi tietoa. Hankinnat ja Hämeenlinna -blogi on perustettu juuri sitä varten, että tietoa olisi mahdollisimman paljon saatavilla. Kannattaa myös muistaa blogin oikeassa laidassa olevat linkit.

Hämeenlinnan kaupungin hankinnoista toivotaan saatavan tietoa erityisesti verkkosivuston kautta (57 %), uutiskirjeen välityksellä (48 %) ja esimerkiksi kerran vuodessa järjestettävässä hankintainfossa (38 %). 19 % haluaisi, että kaupungin hankintapalvelut on tavattavissa PARKKI Business Parkissa esimerkiksi kerran kuukaudessa. 14 % toivoi kaupungin hankintapalveluiden omaa painettua lehteä. Vastaajilla oli mahdollisuus valita useampi vaihtoehto. Tältä pohjalta mietitään Hämeenlinnan hankintatoimen viestintää tulevaisuudessa.

Hankintatilaisuuksien ajankohdista suosituimpia ovat illat ja lauantait. Eniten halutaan tietoa valmistelussa olevista tarjouskilpailuista (86 %), käynnissä olevista tarjouskilpailuista (62 %) ja pienhankinnoista (48 %). Vastaajilla oli mahdollisuus valita useampi vaihtoehto. Valmisteilla olevien hankintojen osalta kannattaa seurata erityisesti tätä blogia ja käynnissä oleviin tarjouskilpailuihin on suorat linkit tämän blogin oikeassa laidassa.

Osa vastaajista oli sitä mieltä, että julkisiin tarjouskilpailuihin osallistuminen on tehty liian vaikeaksi mm. ehtojen takia. Täytyy kuitenkin muistaa, että jos sopimuskaudella tulee haasteita, niin asioiden ratkaiseminen on vaikeaa ilman riittäviä sopimusehtoja. Toivottiin myös lisää keskustelua kaupungin ja yritysten välille, ja sitä pyritään koko ajan lisäämään. Myös yritysten kannattaa olla itse aktiivisia kaupunkiin päin. Avoimissa vastauksissa toivottiin myös annettavan lisäpisteitä tarjouskilpailuissa paikallisille yrityksille, mutta tällainen pisteytys ei ole hankintalain mukaan mahdollista.

Kyselyyn vastanneet toivoivat tietoa erityisesti valmistelussa olevista ja käynnissä olevista tarjouskilpailuista sekä pienhankinnoista. Muita aiheita olivat mm. hankintasanasto, EU- ja kansalliset hankinnat, ohjeistus tarjouksen tekemiseen, sivistys- ja hyvinvointitoimialan hankinnat, sosiaali- ja terveystoimialan hankinnat, pelastuslaitoksen hankinnat sekä yhteishankinnat. Saat näkymään kaavion suurempana klikkaamalla kuvaa.

Hämeenlinnan kaupungin hankintapalvelut kiittää lämpimästi kaikkia hankintojen yrityskyselyyn vastanneita! Jos kysely toteutetaan ensi vuonna uudestaan, niin toivottavasti vastaajamäärä on silloin suurempi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti