keskiviikko 13. syyskuuta 2023

Liikenteenharjoittajien kannattaa osallistua henkilökuljetusten (ns. ylivuotoajoneuvot) dynaamiseen hankintajärjestelmään


Dynaaminen hankintajärjestelmä saattaa kuulostaa oudolta, joten siksi avaamme tässä lyhyesti sitä, mistä oikein on kyse. Huomioithan liikenteenharjoittaja, että jos yritystäsi ei hyväksytä ko. järjestelmään ja kaupunki esimerkiksi (kyseessä kuvitteellinen esimerkki) kilpailuttaisi ensi vuonna järjestelmän kautta viiden oppilaan kuljetuksen yhdeksi lukuvuodeksi Tuuloksesta Renkoon ja takaisin, niin et voi saada ollenkaan tarjouspyyntöä.

Dynaaminen hankintajärjestelmä, josta käytetään myös nimitystä DPS, lyhyesti:
  • Liikenteenharjoittaja jättää osallistumishakemuksen Tarjouspalvelu-portaalin kautta
  • Järjestelmässä on perustamisvaihe ja hankintavaihe; järjestelmän sisäiset kilpailutukset tapahtuvat hankintavaiheessa
  • Hankintavaiheessakin voi jättää osallistumishakemuksen eli mukaan voi päästä ns. kesken kaiken myös uusia liikenteenharjoittajia
  • Jos liikenteenharjoittaja täyttää vaatimukset, liikenteenharjoittaja on mukana ns. palveluntuottajalistauksessa
  • Jos hankintavaiheessa tarvitaan henkilökuljetus, josta ei ole sopimusta ja jota ei muuta kautta kilpailuteta, se kilpailutetaan lähtökohtaisesti järjestelmän sisäisenä kilpailutuksena (tarjouspyynnön saavat palveluntuottajalistauksessa mukana olevat liikenteenharjoittajat)
  • Esimerkiksi tarjottavat hinnat ja tarjottava kalusto ilmoitetaan vasta järjestelmän sisäisessä kilpailutuksessa; myös sopimus tehdään vasta sisäisen kilpailutuksen perusteella

Ethän jätä tekemättä osallistumishakemusta vain siksi, että dynaaminen hankintajärjestelmä kuulostaa ”sanahirviöltä”.

Dynaamisen hankintajärjestelmän etuja puitejärjestelyyn verrattuna on muun muassa, että järjestelmään pääsee mukaan uusia toimijoita periaatteessa milloin tahansa ja että järjestelmä voi olla pidempikestoisempi kuin neljä vuotta. Kuvituskuva. Kuva: Hämeenlinnan kaupunki.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti