maanantai 4. helmikuuta 2019

Hankintatoimen periaatteet 1.2.2019 alkaen


Hämeenlinnan kaupunginhallitus hyväksyi kokouksessaan 14.1. Hankintatoimen periaatteet -asiakirjan, joka tuli voimaan 1.2.2019 alkaen. Hankintatoimen periaatteet on strateginen asiakirja, jossa kerrotaan Hämeenlinnan kaupungin hankintatoimen keskeiset periaatteet, joiden mukaan kaupungin hankintatoimea johdetaan, kehitetään ja ohjataan.

Hankintatoimen periaatteet -asiakirja on kaupungin verkkosivuilla: www.hameenlinna.fi/hankinnat/.

Käytännön ohje Hämeenlinnan kaupungin hankintojen toteuttamisesta ja hankintasopimusten laatimisesta on kaupunginhallituksessa viime vuonna hyväksytty Hankinta- ja sopimusohje.

Kaupunki ei tee hankintoja hankintalainsäädännön takia, vaan niistä kaupungille saatavan hyödyn takia; toki hankintalainsäädäntöä tulee noudattaa. Hyöty voi näkyä halvempina hintoina, parempana laatuna, parempana vaikuttavuutena, uutena innovatiivisena toimintatapana, kuntalaisten työllistymisenä, ympäristön kuormitustekijöiden vähenemisenä, tms. tavalla. Kuvan mukaisesti hankinnan valmistelu on keskeinen osa hankintaprosessia, koska siten saadaan parhaiten tietoa siitä, kuinka hankinta kannattaa toteuttaa ja mitä asioita hankinnassa kannattaa painottaa. Kaupungin hankintoihin liittyvistä omista säännöistä, periaatteista ja ohjeista merkittävimmät ovat hallintosääntö, talousarviokirja, Hankintatoimen periaatteet -asiakirja sekä Hankinta- ja sopimusohje.

Hämeenlinnan kaupungin hankintatoimen päämäärät ovat seuraavat:
  • Kaupungin hankintatoimi on selkeästi organisoitu ja johdettu osaava kokonaisuus, jonka tavoitteista, tavasta toimia ja toimenpiteistä on viestitty kaupungin sidosryhmille selkeällä tavalla ja ajantasaisesti. Kaupunkikonserni nähdään osana kaupungin hankintatoimea eli hankintojen johtaminen, kehittäminen ja ohjaaminen koskee myös kaupungin tytäryhteisöjä.
  • Hankinnat toteutetaan avoimesti huomioiden hankinnan elinkaarikustannukset, kestävä talous, paikallinen tarjonta ja paikallinen päätöksenteko.
  • Hankinnoissa huomioidaan talouden realiteettien mukaisesti ja tapauskohtaisesti vaikuttavuus, uudet innovaatiot, sosiaaliset ja ekologiset näkökulmat sekä asiakastarve ja kestävä kehitys.
  • Hankintatoimen linjauksia, osaamista ja ammattimaisuutta sekä tehokkuutta kehitetään jatkuvan parantamisen periaattein.
  • Hankinnoissa hyödynnetään monipuolisesti toimivia markkinoita.

Hämeenlinnan kaupungin hankintatoimen strategiset tavoitteet ovat seuraavat:
  • Hankinnat nähdään osana kaupungin jatkuvaa kehittämistä.
  • Hankinnoilla edistetään alueen elinvoiman kehittymistä.
  • Kaupungilla on selkeä, vastuutettu ja osaava hankintaorganisaatio.
  • Ulkoinen ja sisäinen hankinta-asioiden viestintä on osa kaupungin jatkuvaa viestintää.
  • Hankinnoissa siirrytään reagoivasta toiminnasta ennakoivaan toimintaan.
  • Paikallinen analyyseihin perustuva päätöksenteko turvaa alueen yritysten ja muiden yhteisöjen mahdollisuudet osallistua tarjouskilpailuihin.
  • Hankinnat ovat keskeinen osa toimijoiden talousjohtamista.
  • Tuottavuutta parannetaan toimittajamääriä, tuotevalikoimia ja tilausoikeuksia karsimalla sekä olemalla mukana tarkoituksenmukaisissa yhteishankinnoissa ja hyödyntämällä verkostoitumisen kautta saatuja uusia tapoja toteuttaa hankinnat.
  • Hankintojen tavoitemäärittelyissä korkein laatu korvataan riittävällä laadulla.
  • Ostamista kehitetään tavarahankintojen ohella myös palveluhankinnoissa.
  • Hankintasopimukset tehdään kaupungin omille vakioiduille sopimuspohjille ja hankinnat perustuvat sovittuun vakioidun hankinta- ja sopimusprosessin mukaiseen toteutukseen.
  • Kaupunki sitoutuu tehtyihin hankintasopimuksiin, eikä salli sopimusten ohi ostamista.
  • Pienhankintoihin liittyvää avoimuutta lisätään. 

Hankintatoimen johtaminen, kehittäminen ja ohjaaminen on erittäin tärkeää, koska kaupungin me-noista noin puolet on palvelujen ostoja sekä aineiden, tarvikkeiden ja tavaroiden ostoja. Kuvan mukaisesti kaupungin vuoden 2017 menoista peräti 53 % oli kyseisiä ostoja. Myös osa avustuksista ja muista toimintakuluista ovat hankintoja. Hankinnan luonne liittyy lisäksi korko- ja muihin rahoituskuluihin sekä poistoihin ja arvonalentumisiin. Näin ollen vuonna 2017 noin 69 % kaupungin kustannusrakenteesta liittyi tavalla tai toisella hankintoihin ja henkilöstökulujen osuus kaupungin kustannusrakenteesta oli noin 31 %. Henkilöstöä ja hankintoja johdetaan eri periaattein, mutta pääosin samojen henkilöiden toimesta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti